Bijna alles tegenwoordig gebeurt vandaag via het internet. Bankzaken worden online geregeld, kleding via webshops besteld en het voortdurende gebruik van social media via de smartphone om in contact te blijven met familie en vrienden. Deze eindeloze online mogelijkheden kennen echter ook een keerzijde. Zo worden er jaarlijks bijna 2 miljoen Belgen getroffen door online fraude, diefstal en reputatieschade. Cybercriminelen worden daarbij ook steeds creatiever in hun pogingen de slachtoffers rond de tuin te leiden. Opvallend is bovendien dat cybercriminelen gebruiken maken van bepaalde trends of gebeurtenissen.
Wat is een cyberverzekering?
Een cyberverzekering voorkomt cybercriminaliteit en beschermt een familie en haar gezinsleden tegen de gevaren van het internet, denk daarbij bijvoorbeeld aan hacking, virussen, phishing, online oplichting, identiteitsdiefstal, beveiligingslekken, cyberpesten, enzoverder.
Door het afsluiten van een cyberverzekering wordt door de verzekeraar een 24/7 technische, juridische en financiële ondersteuning geboden in geval van aantasting van uw online reputatie, identiteitsfraude en conflicten met webshops.
Welke tussenkomsten worden verleend?
Aantasting van de reputatie: bv. verwijderen van foto’s of gegevens ivm cyber pesten
Verwijdering van schadelijke software van pc of laptop
Misbruik van bankkaartgegevens
Technische hulp bij het verwijderen van schadelijke content
Professionele bemiddeling met tegenpartij in geval van conflict
Communicatie-advies na reputatieschade
Schadevergoeding wanneer een conflict niet wordt opgelost
Daarnaast vergoedt de waarborg rechtsbijstand in deze polis de juridische kosten (o.a. erelonen advocaat, gerechtskosten, kosten voor het bekomen van een minnelijke schikking,…) wanneer er bijstand nodig is in situaties die te maken hebben met cyberrisico's. Bv.:Daarnaast vergoedt de waarborg rechtsbijstand in deze polis de juridische kosten (o.a. erelonen advocaat, gerechtskosten, kosten voor het bekomen van een minnelijke schikking,…) wanneer er bijstand nodig is in situaties die te maken hebben met cyberrisico's. Bv.:
wanneer je aangeklaagd wordt voor onopzettelijke inbreuken mbt het internet of social media (strafrechtelijke verdediging)
wanneer je morele schade wenst te recupereren naar aanleiding van misbruik van jouw afbeelding of dat van een gezinslid (burgerlijk verhaal)
wanneer je een hotelkamer boekt of een dienst bestelt via internet en de andere partij haar afspraken niet nakomt (conflict met leverancier van diensten of met verhuurder van onroerend goed)